Necessary skills to fight misinformation
a study in the context of the social network during the health crisis
DOI:
https://doi.org/10.21728/asklepion.2022v2n1.p139-159Keywords:
Access to information, Information competence, Reading competence, Health crisis, MisinformationAbstract
A set of skills, knowledge and techniques necessary for the development of reading and information skills that allow the retrieval, understanding and communication of (hyper)textual information in cyberspace are analyzed, leading to the appropriation of reliable news against disinformation during COVID-19 health crisis. The study is carried out in the field of Information Science characterized as exploratory and descriptive, by resorting to bibliographic research and the process of observing the activities of the Network of Studies of Competences of the Federal University of Espírito Santo, which brings together, for the most part, teachers, librarians and other internal and external members of the University. As a result of this investigation, we consider that the inter and transdisciplinary approaches allow the flow of dialogue and articulation with the areas of Librarianship, Communication and Health. We identified the potential contribution of new technologies to the development of reading and information skills during and after the pandemic (global health crisis). In terms of the competences studied, they contemplate the information needs of communities of users connected to digital and social networks in different geographical and temporal contexts. With the identification of the knowledge and actions required for the recovery of reliable information and the use of tools necessary to combat disinformation, we realize that the training actions for these skills must include knowledge and skills on techniques aimed at the process of access, critical evaluation and ethical use. of the enormous volumes of information made available during the health crisis experienced in the second decade of the 21st century.
Downloads
References
BAPTISTA, C. Digitalização, desinformação e notícias falsas: uma perspectiva histórica. In: FIGUEIRA, J. (Org.). As fake News e a nova ordem (des)informativa na era da pós-verdade. Portugual: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2019. p. 47-62.
BELLUZZO, Regina Célia Baptista. Construção de mapas: desenvolvendo competências em informação e comunicação. 2. ed. Bauru, SP: Cá Entre Nós, 2007.
BRISOLA, Anna.; BEZERRA, Artur Coelho. Desinformação e circulação de “fake news”: distinções, diagnóstico e reação. Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação, n. XIX ENANCIB, 2018. Disponível em:< https://brapci.inf.br/index.php/res/download/124659 >. Acesso em: 04 abr. 2020.
CAPURRO, Rafael.; HJORLAND, Birger. O conceito de informação. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 121, n. 1, p. 148-207, jan./abr. 2007.
CASTELLS, Manuel. A galáxia da internet: reflexões sobre a internet, os negócios e a sociedade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.
GASQUE, K. C. G. D. Competência em Informação: conceitos, características e desafios. AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento, Curitiba, v. 2, n. 1, p. 5-9, jan./jun. 2013. Disponível em: <https://revistas.ufpr.br/atoz/article/viewFile/41315/25246>. Acesso em 20 set. 2020.
GERLIN, Meri Nadia Marques. Produção de competência leitora em espaços tempos de informação, educação e cultura. In: Seminário Hispano Brasileño: Investigación em información, documentación y sociedade, 2017, Aracajú, SE. Anais eletrônicos... Aracajú, SE: EDUNIT, 2017. Disponível em: < https://eventos.set.edu.br/index.php/simeduc/article/view/8628/2891>. Acesso em: 1 mar. 2020.
GERLIN, Meri Nadia Marques. Entre a teoria e a prática: a constituição de uma rede de formação das competências em leitura e em informação. RICI: R.Ibero-amer. Ci. Inf., Brasília, v. 13, n. 2, p. 720-735, maio/agosto 2020. Disponível em: <https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/31682/26286> Acesso em: 06 set. 2020.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed.- São Paulo: Atlas, 2009.
HAN, Byung Chul. No enxame: Perspectivas do digital. Petrópolis: Vozes, 2018. p. 36.
LAZER, D. et al. The science of fake news. Addressing fake news requires a multidisciplinary effort. Science, 359(6380), 1094-1096, 2018. Disponivel em: < https://drive.google.com/file/d/1lnRy7r9X5v1LUb6EZ1tw78dJMu-HME73/view?usp=sharing >. Acesso em 20 jun. 2021.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 2010.
LE COADIC, Yves François. A ciência da informação. Brasília: Briquet de Lemos, 2004.
MARCONDES FILHO. Ciro. Apresentação – Fake news: o buraco é muito mais em baixo. In: FIGUEIRA, J. (Org.). As fake News e a nova ordem (des)informativa na era da pós-verdade. Portugal: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2019. p. 234.
NEWMAN, Nic. et al. Reuters Institute Digital News Report 2020. Oxford: Reuters Institute, Oxford University, 2020. Disponível em: < https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2020-06/DNR_2020_FINAL.pdf >. Acesso em: 09 jun. 2021.
OLIVEIRA, Ivana; SOUSA, Maíra Evangelista de; ABREU, Giovanna Figueiredo de. O Combate à desinformação sobre a pandemia de covid-19 na Amazônia: o caso do perfil da Sespa (PA) no Instagram. Revista P2P e INOVAÇÃO, v. 7, p. 141-160, 2020. Disponível em: < http://revista.ibict.br/p2p/article/view/5460/5077 >. Acesso em: 22 jan. 2021.
RECUERO, Raquel; SOARES, Felipe Bonow. O discurso Desinformativo sobre a cura do COVID-19 no Twitter: estudo de caso. 2020. Disponível em: < https://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/2127/2008>. Acesso em 05 mai. de 2021.
RECUERO, Raquel. et al.Desinformação sobre o Covid-19 no WhatsApp: a pandemia enquadrada como debate político. 2020. Disponível em: < https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/1334/2090>. Acesso em 05 mai. de 2021.
RECUERO, Raquel; SOARES, Felipe; ZAGO, Gabriela. Polarização, Hiperpartidarismo e Câmaras de Eco: como circula a desinformação sobre Covid-19 no Twitter. 2020. Disponível em: < https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/1154/1740>. Acesso em 05 mai. de 2021
RIPOLL, Leonardo; CANTO, Fabio Lorensi do. Fake news e "viralização": responsabilidade legal na disseminação de desinformação. 2019. Disponível em: < https://brapci.inf.br/index.php/res/download/127757 >. Acesso em 22 jun. 2021.
RIPOLL, Leonardo; MATOS, José Claudio Morelli. Zumbificação: a desinformação e o caos informacional. 2017. Disponível em: < https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/918 >. Acesso em 17 jun. de 2021.
SALA, Fabiana; LOPES, Fernando Cruz; SANCHES, Gisele Aparecida Ribeiro; BRITO, Tânia Regina de. Bibliotecas universitárias em um cenário de crise: mediação da informação nas redes sociais durante a pandemia de COVID-19. Informação em Pauta, Fortaleza, v. 5, n. 1, p. 10-32, jan./jun. 2020. Disponível em: . Acesso em: 05 mai. de 2021.
SARACEVIC, T. Information Science. In: Marcia J. Bates and Mary Niles Maack (Eds.) Encyclopedia of Library and Information Science. New York: Taylor & Francis, 2009. p 2570-2586.
SERRANO, P. Desinformação: como os meios de comunicação ocultam o mundo. Rio de Janeiro: Espalhafato, 2010.
VARELA, A. V.; BARBOSA, M. L. A.; FARIAS, M. G. G. Humanismo e tecnologia na perspectiva da competência informacional e midiática. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, v. 13, p. 280-300, jan. 2017.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Asklepion: Informação em Saúde
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A revista é publicada sob a licença Creative Commons - Atribuição - Uso Não Comercial - Partilha nos Mesmos Termos 4.0 Internacional.
O trabalho publicado é considerado colaboração e, portanto, o autor não receberá qualquer remuneração para tal, bem como nada lhe será cobrado em troca para a publicação.
Os textos são de responsabilidade de seus autores.
É permitida a reprodução total ou parcial dos textos da revista, desde que citada a fonte.