Supersus covid

SuperSUS Covid : game to understand the actions of the Unified Health System in the face of the pandemic

Authors

  • Islândia Maria Carvalho de Sousa Instituto Aggeu Magalhães/Fiocruz Pernambuco
  • Fernanda Elizabeth Sena Barbosa Instituto Aggeu Magalhães/Fiocruz Pernambuco
  • Sandra de Albuquerque Siebra Universidade Federal de Pernambuco
  • Lays Hevércia Silveira de Farias Instituto Aggeu Magalhães/Fiocruz Pernambuco
  • Elainne Christine de Souza Gomes Instituto Aggeu Magalhães/Fiocruz Pernambuco
  • Adriana Falangola Benjamin Bezerra Universidade Federal de Pernambuco
  • Camilla Maria Ferreira Aquino Instituto Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.21728/asklepion.2022v2nesp.p114-126

Keywords:

Digital Games, Serious Games, Health Technologies, Health Education, Covid-19

Abstract

This article is a descriptive and qualitative experience report, which aimed to describe the process of collaborative construction of the digital game SuperSUS Covid, developed during the Covid-19 pandemic, due to the need to produce technological educational resources that would enable the scientific dissemination about Covid-19, with emphasis on the main actions of confrontation promoted by the Unified Health System (SUS). Additionally, inspirations and challenges of interdisciplinary work are pointed out, to produce an educational resource aimed at the valorization of the largest public and universal health system - the SUS.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Camilla Maria Ferreira Aquino, Instituto Federal de Pernambuco

 

 

 

References

AMÊNDOLA, I. L. S; VIANA, L. R. JESUS, M. B.; CALEMAN, G. VERNASQUE, J. R. S. Os impactos das fakenewsnaprevenção e controle da COVID-19: umaRevisão Integrativa de Literatura. Revista Saúde em Redes (ISSN 2446-4813), v. 7, Supl. 1, 2021.

BRASIL. Agência Senado. Desinformação e fakenewssãoentraves no combate à pandemia, aponta debate. Agência Senado, 05/07/22. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/noticias/materias/2021/07/05/desinformacao-e-fake-news-sao-entrave-no-combate-a-pandemia-aponta-debate.Acesso em: 30 set. 2022.

BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria n. 454, de 20 mar. 2020. Declara, em todo o território nacional, o estado de transmissão comunitária do coronavírus (Covid-19). Diário Oficial da União, Brasília, 20 mar. 2020b. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/portaria/prt454-20-ms.htm. Acesso em: 10 out 2022.

CENTER FOR DISEASE CONTROL AND PREVENTION (USA). Departamento f Health & Human Services. Interim pre-pandemic planning guidance: community strategy for pandemic influenza mitigation in the United States: early, targeted, layered use of nonpharmaceutical interventions [Internet]. [Washington, D.C.]: Center for Disease Control and Prevention; 2007 [cited 2020 Mar 27]. 108 p. Available from: https://www.cdc.gov/flu/pandemic-resources/pdf/community_mitigation-sm.pdf. Acessoem: 10 out 2022.

CHAN, K. W., WONG, V. T., TANG. S. C. W. COVID-19: AnUpdateontheEpidemiological, Clinical, Preventive and TherapeuticEvidence and Guidelinesof Integrative Chinese–Western Medicine forthe Management of 2019 Novel Coronavirus Disease. The American JournalofChinese Medicine, v. 48, n. 3, p.1–26, 2020.

DIAS, C. M.; FURLANETTI, C; B.; XAVIER, G. A. Revisão de umjogosério de tabuleiro sobre os dilemas e desafios do SUS. In XV Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital — SBGames, São Paulo, pp. 770-773, 2016.

DEGUIRMENDJIAN, S. C.; DE MIRANDA, F. M.; ZEM-MASCARENHAS, S. H. SeriousGamedeveloped in Health: Integrative LiteratureReview. JournalofHealthInformatics, v. 8, n. 3, 2016.

MCKIBBIN, W., FERNANDO, R. The Global MacroeconomicImpactsof COVID-19: SevenScenarios. Centre forAppliedMacroeconomicAnalysisWorkingPaper; publicaçãoon line. ISSN 2206-0332, 2020.

NASCIMENTO, G. V.; COSTA, H. R. Elaboração de umespaço de divulgação científica com o uso dos jogosdigitaisnuma perspectiva sociocultural. In: Anais deEnsino de Ciências e Biologia em Espaçosnão Escolares e Divulgação Científica (área temática 4). DOI: 10.46943/ VIII ENEBIO 2021. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/enebio/2021/CEGO_TRABALHO_EV139_MD1_SA20_ID481_15022020111248.pdf. Acesso em: 30 set. 2022.

VALERO-SEDEÑO, N. J. et al. COVID-19: La nueva pandemia con muchas lecciones y nuevos retos. Revisión Narrativa. Kasmera,v. 48, n.1, p.1-10, 2020.

VASCONCELLOS, M. S. Comunicação e Saúde em Jogo: os video games como estratégia de promoção da saúde.Tese de Doutorado. Rio de Janeiro: Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict), Fundação Oswaldo Cruz, 293 f, 2013.

WORLD HEALTH ORGANIZATION (WHO). Disability considerations during the Covid-19 outbreak, 26 Mar. 2020. Disponível em: https://www.who.int/publications/i/item/WHO-2019-nCoV-Disability-2020-1. Acesso em: 30 set. 2022.

Published

2022-11-18

How to Cite

SOUSA, I. M. C. de; BARBOSA, F. E. S.; SIEBRA, S. de A.; FARIAS, L. H. S. de; GOMES, E. C. de S.; BEZERRA, A. F. B.; AQUINO, C. M. F. Supersus covid : SuperSUS Covid : game to understand the actions of the Unified Health System in the face of the pandemic. Asklepion: Informação em Saúde, Rio de Janeiro, RJ, v. 2, n. esp, p. 114–126, 2022. DOI: 10.21728/asklepion.2022v2nesp.p114-126. Disponível em: https://revistaasklepion.emnuvens.com.br/asklepion/article/view/68. Acesso em: 21 nov. 2024.