Bibliotherapy, mental health and communication

skills and abilities for librarianship during the health crisis

Authors

  • Meri Nadia Marques Gerlin UFES
  • Ricardo de Lima Chagas UFSC

DOI:

https://doi.org/10.21728/asklepion.2022v2n1.p110-138

Keywords:

Bibliotherapy, Reading and communicative skills, Communication and reading skills, Librarian practice, Health crisis and mental health

Abstract

With the objective of identifying competences and skills necessary for the bibliotherapy practice in spaces of information, education and culture, the contribution of this therapy over the centuries is considered, until constituting itself as a strategy to face the psychological suffering triggered by the pandemic, global health crisis started at the end of the second decade of the 21st century due to Covid-19 (new coronavirus). Through a qualitative study characterized as descriptive and as a bibliographic research carried out in the scope of Information Science, a methodological scheme is outlined showing reading and communicative skills and abilities. With regard to knowing how to do (skills) related to the use of supports containing contents of informative, literary readings, among other modalities, the ability to select and make available narratives, images and / or sounds (multimodality) that may evoke dialogs stands out therapeutic and, not least, critical and reflective readings in the face of the use of (hyper) textual reading in cyberspace. In terms of communicative competence, it comprises communicative skills to trigger verbal and non-verbal interaction during bibliotherapeutic moments, which are important for the accessibility and experimentation of listening that precedes the dialogue aimed at sharing experiences and, subsequently, for the establishment of a help situation based on the use of languages ​​that translate feelings such as fear and anxiety leading to problem solving. Both the competencies and skills outlined and the skills listed by the World Health Organization are extremely important for the bibliotherapeutic processes in libraries and other spaces that aim to strengthen mental health during the pandemic scenario.

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Author Biographies

Meri Nadia Marques Gerlin, UFES

Doutora em Ciência da Informação pela Universidade de Brasília (UnB), mestre em Educação e bacharel em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Professora Adjunta do Departamento de Biblioteconomia e do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PPGCI) do Centro de Ciências Jurídicas e Econômicas (CCJE) da UFES. Líder do Grupo de Pesquisa "Competência leitora e competência em informação: saberes e fazeres transdisciplinares no campo da Ciência da Informação" certificado pelo CNPq. Coordenadora do projeto de extensão ?Informa-Ação e Cultura? e da atividade de pesquisa e extensionista ?Rede de Estudos das Competências? (REC). Pesquisadora da Rede BRASIL de Gestão da Informação e Tradução do Conhecimento em Saúde à Ciência Cidadã registrada na Plataforma Brasil. Demonstra interesse pelas áreas: competência em informação; competência leitora; competência narrativa (contação de histórias); informação, saúde e sociedade; leitura literária e biblioterápica; planejamento de ações culturais, educativas e informativas; serviço de referência e sistemas de recuperação da informação; tecnologias de leitura, informação e comunicação; uso ético da informação e desinformação. Autora de artigos publicados em revistas científicas, em capítulos de livros organizados por pesquisadores, em anais de eventos científicos nacionais e internacionais, em livros literários e acadêmicos completos.

Ricardo de Lima Chagas, UFSC

Possui graduação em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Espírito Santo (2005) e Graduação em Filosofia pela Universidade Federal de Santa Catarina (2019). Mestrado em Gestão de Unidades de Informação pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Pós-graduado (lato sensu) em Ciência da Informação (Biblioteca Escolar) pelo Centro de Ensino Superior Anísio Teixeira (2008). Formação em Psicanálise Clínica pela Associação Brasileira de Psicanálise Clínica (ABPC) e Especialização em Filosofia e Psicanálise pela NEAD/UFES. Atualmente é membro do APIS - Laboratório de Tecnologia e Inovação na Educação, Pesquisa e Extensão em Atenção Psicossocial e Drogas da UFSC. Bibliotecário/Documentalista na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Tem interesse nos seguintes temas: filosofia da psicanálise, ontologia, fenomenologia, ciência da informação, subjetividade e identidade na sociedade da informação.

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Published

2022-06-28

How to Cite

GERLIN, M. N. M.; CHAGAS, R. de L. . Bibliotherapy, mental health and communication: skills and abilities for librarianship during the health crisis. Asklepion: Informação em Saúde, Rio de Janeiro, RJ, v. 2, n. 1, p. 110–138, 2022. DOI: 10.21728/asklepion.2022v2n1.p110-138. Disponível em: https://revistaasklepion.emnuvens.com.br/asklepion/article/view/42. Acesso em: 16 nov. 2024.