Open science, Covid-19 and the memories of tomorrow

mapping of digital scientific platforms ilanguage

Authors

  • Carolina Maria Ferreira Ribeiro Universidade Federal de Pernambuco
  • Diego Andres Salcedo Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.21728/asklepion.2022v2n1.p37-50

Keywords:

Covid-19, Memory, Open Science, Pernambuco, Social Network

Abstract

The research had as general objective to map the networks and digital social media used as scientific platforms, between january and april of 2020 to combat covid-19 in Pernambuco. As a methodological contribution, the research was exploratory in terms of objectives and documental in terms of procedures. Through the Internet, four institutions from Pernambuco and a consortium resulted as a sample. A first analysis of the sample showed that these organizations used Facebook, Instagram and Twitter. This served as a methodological framework for a second analysis. This, in turn, verified how each organization used the digital environment to record and disseminate open data about Covid-19 in Pernambuco. The research concluded, at first, that, despite not having registered data since the beginning of the pandemic, one of the organizations anticipated the others with the objective of establishing strategies and procedural flows. In a second moment, it became clear that these organizations had not used the potential of social networks and media in the production, circulation and dissemination of open data, with the exception of one, since April/2020, when the pandemic had already started. Finally, the research showed that digital platforms enable, at the same time, an articulation between open data transparency, scientific practices and documentary evidence as a memory of the pandemic in the State.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carolina Maria Ferreira Ribeiro , Universidade Federal de Pernambuco

Graduanda em Biblioteconomia na UFPE. Bolsista de Iniciação Científica pela FACEPE. Inregramnte do Grupo de Pesquisa METCI - CNPq/UFPE.

Diego Andres Salcedo, Universidade Federal de Pernambuco

Doutorado em Comunicação pela Universidade Federal de Pernambuco. Professor Associado da Universidade Federal de Pernambuco

References

CAREGNATO, S. E. et al. Práticas e percepções dos pesquisadores brasileiros sobre serviços de acesso aberto a dados de pesquisa. Liinc em Revista, v. 15, n. 2, p. 121-14, 2019. Disponível em: https://bit.ly/3aIholX.

CASTELLS, M. A sociedade em rede. 6. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.

EMPRESA BRASILEIRA DE CORREIOS E TELÉGRAFOS – ECT. Combate à COVID-19. Edital, Brasília [DF], n. 8, 8 jul., 2020. Arte: Alan Magalhães.

HINE, C. Etnografía Virtual. Barcelona: UOC, 2004.

MARCONI, M; LAKATOS, E. Fundamentos de metodologia científica. 8. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

MARTINO, L. M. S. Teoria das Mídias Digitais. Petrópolis (RJ): Vozes, 2015.

NASSI-CALÒ, L. Estudo analisa o uso de redes sociais na avaliação do impacto científico. SciELO em Perspectiva, 2015. Disponível em: https://bit.ly/3aRsNB9.

PRIMO, A. O aspecto relacional das interações na Web 2.0. E- Compós, v. 9, p. 1-21, 2007. Disponível em: http://www.ufrgs.br/limc/PDFs/web2.pdf.

PRIMO, A. Interações em rede. Porto Alegre: Sulinas, 2016.

RICHARDSON, R. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 2012.

RUDIGER, F. As teorias da cibercultura. Porto Alegre: Sulinas, 2013.

SALCEDO, D. A. A ciência nos selos postais comemorativos brasileiros: 1900-2000. Recife: EDUFPE, 2010.

SALCEDO, D. A. Pernambuco nos selos postais: fragmentos verbovisuais de pernambucanidades. Recife: o autor, 2011.

SALCEDO, D. A. Espelhos de papel: pelo estatuto do selo postal. 255 p. Tese (Doutorado), Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Pernambuco, 2013. Disponível em: https://bit.ly/2Y2p0t2.

SALCEDO, D. A; BEZERRA, V. C. A. A gênese do Repositório Filatélico Brasileiro: uma experiência interdisciplinar nas Humanidades Digitais. Informação e Sociedade: estudos, João Pessoa. v. 28, n. 3, p. 69-80, 2018. Disponível em: https://bit.ly/3ncmXBc.

SHIRKY, C. A cultura da participação. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.

SILVA, F. C. C.; SILVEIRA, L. O que é e qual a importância da Ciência Aberta? [online]. SciELO em Perspectiva, 2019. Disponível em: https://bit.ly/3q55nyX.

TORACI, V; SALCEDO, D. Cenário mundial de políticas públicas de acesso livre: mapeamento e análise. Liinc em Revista, v. 10, n.2, 2014. Disponível em: https://bit.ly/2JFb7vA.

Published

2022-06-28

How to Cite

RIBEIRO , C. M. F. .; SALCEDO, D. A. Open science, Covid-19 and the memories of tomorrow: mapping of digital scientific platforms ilanguage. Asklepion: Informação em Saúde, Rio de Janeiro, RJ, v. 2, n. 1, p. 37–50, 2022. DOI: 10.21728/asklepion.2022v2n1.p37-50. Disponível em: https://revistaasklepion.emnuvens.com.br/asklepion/article/view/39. Acesso em: 21 nov. 2024.